RST VizuArt Festiwal Scenografów i Kostiumografów 2013

visuart

Rzeszowskie Spotkania Teatralne VizuArt Festiwal Scenografów i Kostiumografów

16–24 listopada 2013 16 listopada (sobota) godz. 19.00

Teatr im. H. Modrzejewskiej, Legnica Ariano Suassuna „Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa” spektakl konkursowy

Testament psa 1

„Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa” fot. K. Budrewicz

Przekład Witold Wojciechowski, Danuta Żmij Reżyseria Piotr Cieplak Scenografia Andrzej Witkowski Muzyka Kormorany: Paweł Czepułkowski, Michał Litwiniec Konsultacja dramaturgiczna Robert Urbański Występują: Magda Biegańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Zuza Motorniuk, Paweł Palcat, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Paweł Wolak, Lech Wołczyk

Teatr Modrzejewskiej w Legnicy zaprasza na misterium. W programie palmy, kolorowe pióra i piękne tancerki. Ale też przebaczenie dla największych grzeszników. (…) Cieplaka wydają się interesować dużo bardziej niż przykładanie opowieści Suassuny do polskich realiów, odpowiedzi na pytania o sprawy ostateczne, którym wagi bynajmniej nie odbiera swobodna, farsowa forma tej opowieści – grzech, zbawienie, to, kim dziś są siły dobra i zła. Spektakl Cieplaka zachwyca wizją plastyczną Andrzeja Witkowskiego – nie zdążymy na dobre nacieszyć się przytulną budką portierki, kiedy na scenie pojawi się fantastyczna palma, której pień zbudowano z kilkudziesięciu plastikowych doniczek, tancerze w bajecznie kolorowych kostiumach, a na huśtawkach zawieszonych nad sceną pojawią się anioły.

Magda Piekarska „Gazeta Wyborcza”

Czas trwania: 160 min Ceny biletów: parter 70 zł, balkon 60 złTestament psa 2

„Historia o Miłosiernej, czyli Testament psa” fot. K. Budrewicz

18 listopada (poniedziałek) godz. 19.00 Teatr Provisorium, Lublin Fiodor Dostojewski „Bracia Karamazow” spektakl konkursowy

Bracia Karamazow 1„Bracia Karamazow” fot. M. Rukasz

Przekład Cezary Wodziński Adaptacja i reżyseria Janusz Opryński Asystent reżysera Adam Woronowicz Scenografia Jerzy Rudzki, Robert Kuśmirowski Kostiumy El Bruzda, Jerzy Rudzki Opracowanie muzyczne Marek Dyjak Ruch sceniczny Tomasz Bazan Wizualizacje Aleksander Janas Światło Jan Piotr Szamryk Dźwięk Jarosław Rudnicki Występują: Tomasz Bazan, Anastazja Bernad, Jacek Brzeziński, Romuald Krężel, Łukasz Lewandowski, Mariusz Pogonowski, Karolina Porcari, Magdalena Warzecha, Adam Woronowicz, Marek Żerański

Oglądając lubelskich „Braci”, prawie trzy godziny siedzi się jak na szpilkach. Nie ma chwili znużenia obrazami, zmęczenia dialogami. (…) Przyglądamy się drodze duchowej postaci, jakby to był najszybszy na świecie film akcji. Dylematy i pragnienia bohaterów, ekscytujące napięcia i zakazane spekulacje są tu wyrażone jasno i czysto. Samo mówienie równa się rozumieniu. (…) Opryński zrobił spektakl z rzędu tych, które nie dają zasnąć, bo coś po nich zaczyna nam gadać w mózgu. Do których nieustannie wracamy pamięcią, analizujemy jeszcze raz i jeszcze.

Łukasz Drewniak „Dziennik Gazeta Prawna”

Czas trwania: 180 min Ceny biletów: parter 80 zł, balkon 70 zł

 Bracia Karamazow 2„Bracia Karamazow” fot. M. Rukasz

19 listopada (wtorek) godz. 19.00 Teatr im. S. Żeromskiego, Kielce Jolanta Janiczak „Caryca Katarzyna” spektakl konkursowy

Caryca Katarzyna 1„Caryca Katarzyna” fot. M. Walczak

Reżyseria Wiktor Rubin Scenografia Mirek Kaczmarek Występują: Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska-Ośka, Edward Janaszek, Joanna Kasperek, Wojciech Niemczyk, Tomasz Nosinski, Andrzej Plata, Beata Pszeniczna, Marta Ścisłowicz, Dawid Żłobiński

Jesteśmy na carskim dworze, ale eleganckie suknie i mundury wiszą na manekinach, wysoko nad sceną. Tworzą wyeksponowaną, pałacową konstelację przygotowanych ról – scenografię Mirka Kaczmarka (…). W tym spektaklu nie chodzi o opowiadanie na nowo losów „prawdziwej”, historycznej Zofii von Anhalt-Zerbst. Twórcy spektaklu nie walczą o rehabilitację władczyni czy rewizję jej losów – ale przyglądają się temu, jak powstaje biograficzna fantazja. (…) Sztuka pokazuje, jak współczesna wyobraźnia wytwarza z zachowanych resztek czyjegoś życiorysu produkty masowego użytku – filmy, piosenki, seriale. A pod pozorem mówienia o „uniwersalnych tematach” w historycznym kostiumie przedstawia nasze marzenia czy problemy.

Witold Mrozek „Gazeta Wyborcza”

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych!

Czas trwania: 100 min Ceny biletów: parter 60 zł, balkon 50 zł

 Caryca Katarzyna 2„Caryca Katarzyna” fot. M. Walczak

20 listopada (środa) godz. 19.00 Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego, Wałbrzych Paweł Demirski „O dobru” spektakl konkursowy

O dobru 1„O dobru” fot. B. Sowa

 

Reżyseria i światła Monika Strzępka Scenografia Michał Korchowiec Muzyka Jan Suświłło Występują: Małgorzata Białek, Angelika Cegielska, Andrzej Kłak, Agnieszka Kwietniewska, Rozalia Mierzicka, Filip Perkowski, Mirosława Żak

Spektakl jest manipulacją doskonałą. Wydawało mi się, że twórcy znają każdy mój nerw i wszystkie wrażliwe punkty – i chyba nie tylko ja czułem się najzwyczajniej na świecie rozbrojony; nagi i bezbronny (…),czułem intymną bliskość z aktorami. (…) Jak nazwać ten spektakl? Manifest? A może traktat? Na pewno jest to próba stworzenia wspólnoty – ale nie wspólnego frontu, nie bojówki. To próba nauczenia głośnego wyrażania opinii przez wszystkich, bez względu na poglądy – podejmowania dyskusji, kiedy zamyka się nam usta lub próbuje się wmówić, że problemy nie istnieją. Żeby było lepiej, trzeba zmienić mentalność. Scena pełna jest egoistów, ale to nie wszystko: widownia pełna jest egoistów. Zespół nie ma problemu, żeby dać widzowi to odczuć. (…)

Tomasz Kaczorowski Nowa Siła Krytyczna

Czas trwania: 160 min Ceny biletów: parter 60 zł, balkon 50 zł

 O dobru 2 „O dobru” fot. B. Sowa

21 listopada (czwartek) godz. 19.00 Millenium Hall Teatr Nowy im. K. Dejmka, Łódź „I IFIGENIA” spektakl konkursowy

I Ifigenia 1 „I IFIGENIA” fot. P. Płanik

Na podstawie „Ifigenii w Aulidzie" Eurypidesa w przekładzie Jerzego Łanowskiego Dramaturgia Szczepan Orłowski Reżyseria, choreografia, światło Tomasz Bazan Kostiumy, realizacja video, kamera live Patrycja Płanik Muzyka i opracowanie muzyczne Marcin Janus Współpraca scenograficzna Martin Shwitzsh, Patrycja Płanik Współpraca kostiumograficzna Aleksandra Adamczuk Realizacja światła, projekcje video Maciej Połynko Występują: Tomasz Bazan, Mirosława Olbińska, Sławomir Sulej, Piotr Trojan

Agamemnon, chcąc zapewnić powodzenie wyprawie pod Troję, postanawia złożyć w ofierze córkę. Do miasta zwabia ją obietnicą małżeństwa, a kiedy podstęp zostaje odkryty, Ifigenia zgadza się poświęcić swoje życie za cenę społecznej równowagi. Bazan i Orłowski przepisali oryginalną sztukę Eurypidesa, tworząc współczesną, jasną , ale pozostawiającą przestrzeń do własnej interpretacji, opowieść o człowieku – jego emocjach i słabościach, prawdzie i kłamstwie. (…) Spektakl to eleganckie i dopracowane w każdym szczególe widowisko z elementami tańca.

Magda Stefańska II www.plasterlodzki.pl

Czas trwania: 80 min Ceny biletów: 70 zł

I Ifigenia 2 „I IFIGENIA” fot. P. Płanik

22 listopada godz. 19.00 Teatr im. W. Siemaszkowej, Rzeszów Adam Słowik „Boguduchawinni”  spektakl konkursowy

Boguduchawinni 1„Boguduchawinni” fot. J. Paszkowski

Reżyseria i opracowanie muzyczne Krzysztof Galos Scenografia Matylda Kotlińska Choreografia Dariusz Brojek Reżyseria świateł Bary Videoprojekcje Aleksander Grzebalski Występują: Dagny Cipora, Robert Chodur, Mateusz Mikoś, Marek Urbański, Beata Zarembianka

Blisko połowę sztuki „Boguduchawinni” Adama Słowika oglądamy przekonani głęboko, że zaserwowano nam atmosferkę z komediowego serialu. Lecz kiedy zostaje wydobyte na jaw nasze moralne stłamszenie szybko tracimy humor. Bo nikt nie lubi żeby mu zaglądać na dno poranionego sumienia. (…) Utrzymane w kojącej bieli i błękitach scenografia i kostiumy Matyldy Kotlińskiej przewrotnie do połowy spektaklu sugerują, że widz może liczyć na takie same relaksacyjne odczucia odnośnie treści całego przedstawienia. Kiedy okazuje się, że jednak nie może liczyć, oprawa plastyczna spektaklu zaczyna być świetnym, ironicznym kontrapunktem dla jego całości.

Andrzej Piątek „Dziennik Teatralny”

Czas trwania: 110 min (1 przerwa) Ceny biletów: parter 40 zł, balkon 30 zł

Boguduchawinni 2 „Boguduchawinni” fot. J. Paszkowski

24 listopada (niedziela) godz. 19.00 Teatr Miejski im. W. Gombrowicza, Gdynia Sofokles „Antygona” zakończenie Festiwalu

Antygona 1 „Antygona” fot. P. Manasterski

Przekład Stanisław Hebanowski Reżyseria i scenografia Leszek Mądzik Kostiumy Zofia de Ines Choreografia Zbigniew Szymczyk Muzyka Marek Kuczyński Występują: Monika Babicka, Beata Buczek-Żarnecka, Olga Barbara Długońska, Marcin Franc, Marta Kadłub, Rafał Kowal, Leon Krzycki, Piotr Lewicki, Piotr Jacek Makowski, Agata Moszumańska, Elżbieta Mrozińska, Dawid Pelowski, Andrzej Redosz, Bogdan Smagacki, Dariusz Szymaniak, Małgorzata Talarczyk, Maciej Wizner, Grzegorz Wolf, Mariusz Żarnecki,

Twórcy słynnej Sceny Plastycznej KUL udało się stworzyć uniwersalną opowieść o konflikcie między polityką a moralnością, ale też między rozumem a racjami serca. Ujmująca jest – jak zawsze u Mądzika – warstwa plastyczna. O tym, że w tej inscenizacji widać wyraźne odniesienia do malarstwa Caravaggia, świadczy już pierwsza scena. Dopełnieniem warstwy plastycznej są kostiumy Zofii de Ines, a nastrój znakomicie buduje muzyka Marka Kuczyńskiego.

Jan Bończa-Szabłowski „Rzeczpospolita”

Czas trwania: 70 min Ceny biletów: parter 80 zł, balkon 70 zł

 Antygona 2 „Antygona” fot. P. Manasterski

Wydarzenia towarzyszące:

Wystawa Centrum Scenografii Polskiej pt. „Teatr może zaistnieć wszędzie. Teatr w przestrzeniach miasta”

Wystawa 14 Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego


@teatrim.siemaszkowej